VÅRA VILLKOR

Vem får köpa av oss och vad?
Den som är 18 år fyllda får handla antika vapen av de slag som är befriade från licenskravet. Vapen tillverkade före år 1890 samt ej avsedda att avfyra gastät enhetspatron är befriade från licenskrav.

Får jag reservera ett vapen och betala senare?
Det går bra. Vi brukar generellt låta reservationer ligga en vecka. Kontakta oss om ni behöver mer tid. Du kan själv reservera ett objekt direkt i kassan genom att lägga det i kundkorgen, fylla i dina uppgifter och välja reservera som betalningsalternativ.

Hur köper jag ett objekt?
I dagsläget erbjuder vi följande betalningssätt i vår butik:

- Banköverföring: Du gör en sedvanlig kontoöverföring till vårt Plusgirokonto med nr 197 59 29-9 i Nordea med clearingnummer 9960. 

Konto- eller kreditkort: Du kan betala med ditt konto eller kreditkort direkt i butiken, via vår samarbetspartner Payson.

- Faktura 14 dagar: Du kan få en 14-dagars faktura skickad till dig via vår samarbetspartner Payson.

- Delbetalning 3, 6, 12 eller 24 månader: Du kan lägga upp en delbetalningsplan på kredit via får samarbetspartner Payson. De särskilda villkoren som gäller för denna betalningsmetod hittar du här och under "INFO" --> "DELBETALNING" i sidhuvudet.

- Postförskott:  Vi kan skicka vapnet mot postförskott via Postnord. Extra avgift tillkommer, vilket Postnord tar ut av oss för tjänsten. Då betalar du objektet på ditt utlämningsställe i samband med att du hämtar ut det. Om du vill betala kontant är det det enda sättet då vi ej har möjlighet att själva ta emot kontanter.

Swish: Det går bra att skicka betalningen med Swish till 123 027 67 58 Gute Artifacts AB

När betalningen har inkommit till oss skickar vi objektet med Postnord som spårbart och försäkrat paket.

Vad händer om jag ångrar mig när jag har köpt ett objekt? (Ångerrätt)

Enligt lagen om distanshandel har du som köpare 14 dagar att ångra ditt köp. Kontakta oss via mail eller telefon så får du alla uppgifter du behöver för att posta tillbaka objektet. För att du ska ha rätt till det får du bara ha öppnat och tittat på objektet. Det skall skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick, dvs. du som köpare har inte rätt att ångra dig om du har gjort någon åverkan, till exemepl demonterat vapnet eller skjutit med det etc. Under dessa förutsättningar krävs inga vidare förklaringar eller anledningar annat än att du som köpare meddelar oss att du helt enkelt ångrat dig. Du som kund står för fraktkostnaden tillbaka till oss, 140:- som inrikes postpaket med Postnord.

Vad händer om jag inte är nöjd med mitt köp? (Reklamation)
Att inte vara nöjd med sitt köp är ju aldrig önskvärt. Därför är vi alltid väldigt tillmötesgående och lösningsorienterade när vi hanterar reklamationer. Om du inte är nöjd med objektet du fått hem är det viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt. Vi kommer därefter att erbjuda några olika alternativ beroende på vad det är som inte känns rätt. 
- Tycker du inte att objektet motsvarar det som utlovades på hemsidan och kan påvisa detta så har du möjlighet att skicka tillbaka objektet och därmed häva köpet. Vi står för frakten. Är objektet utsatt för åverkan så att det inte återkommer till oss i väsentligen oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att göra avdrag för detta.
- Alternativt erbjuder vi oss att kostnadsfritt försöka åtgärda felet på objektet så snart som möjligt, vi står för alla fraktkostnader som kan uppkomma i samband med detta. 
- Det sista alternativet är helt enkelt att du begär ett avdrag på köpesumman i efterhand genom att påtala och påvisa felet/felen som du upplever på objektet. Förutsättningen här är att det är något som du som kund rimligtvis inte kunde förvänta dig, att det inte är något vi påtalat innan köpet i text eller muntlig kommunikation samt att det inte är att betrakta som bagatellartat. En ytterst liten fläck av korrosionsangrepp som vi inte uttryckligen påtalat är till exempel att betrakta som bagatellartat. Vi förbehåller oss rätten att avgöra vad som är bagatellartat och inte.

Vårt kundlöfte är att alltid göra vårt yttersta för att du som kund ska bli tillfreds med ditt köp i slutändan.


Betalar jag moms när jag handlar av er?
Gute Artifacts AB tillämpar reglerna för VMB, Vinstmarginalbeskattning vid handeln med de antika objekten (vapen, vapendelar). Därför redovisas inte momsen mot dig som kund, utan den beräknas av vår redovisningspartner mot skatteverket.
För nytillverkade varor redovisas 25% moms och priserna visas inklusive moms (tillbehör etc.). Momsen specificeras på kvittot för dig som kund.
Vi säljer sällan begagnade varor på den här plattformen men om vi gör det så utgår ej moms.